Voordat je straks gaat "trouwen voor de wet" moet je eerst jullie voorgenomen huwelijk aanmelden bij de gemeente. Dit officiële moment, dat enkele jaren geleden nog bekend stond als ondertrouw, heet melding huwelijk of ook wel aangifte huwelijk. We leggen je hier uit wat je hierbij allemaal moet doorgeven en waar je dat kunt doen.
Bij de meeste gemeenten kun je de aanmelding of aangifte huwelijk online doen. Op de website van de gemeenten zijn dan formulieren beschikbaar die die je online kunt invullen en versturen. Bij andere gemeenten kun je deze formulieren online opvragen, invullen en per e-mail versturen. Maar er zijn ook nog enkele gemeenten waar je voor de aanmelding van het huwelijk een afspraak moet maken met de ambtenaar van de burgerlijke stand. In een persoonlijk gesprek moet je dan alle gegevens opgeven. Maar dat zien we gelukkig steeds minder.
Bij het aanmelden van het trouwen moet je de volgende gegevens in ieder geval doorgeven: Jullie persoonsgegevens, de trouwdatum, de trouwlocatie waar de huwelijksvoltrekking plaats vindt, de namen en gegevens van de getuigen (minimaal 2, maximaal 4 getuigen) en de naam van de ambtenaar van de burgerlijke stand of de BABS. Mocht je nog geen trouwambtenaar hebben besproken, kijk dan in het artikel 4 manieren om jullie trouwambtenaar te kiezen. Verder worden er nog naar enkele gegevens gevraagd waaruit de gemeente kan afleiden dat jullie voldoen aan de eisen om in Nederland te mogen trouwen.
Het aanmelden van het huwelijk moet op z'n vroegst 1 jaar voor jullie trouwdatum en kan uiterlijk tot 2 weken voor de trouwdatum. Maar wij adviseren je om dit eerder te doen. Je mag dit gerust enkele maanden vooraf doen. Als alle gegevens zoals de trouwdatum, de trouwambtenaar (BABS), trouwlocatie en getuigen maar bekend zijn. Want als na de aangifte van het huwelijk ook de leges voor het trouwen betaald zijn, staat jullie wettelijke huwelijk niets meer in de weg. En dat is toch een zorgeloos gevoel.